Cazkolik.com
Radyo Cazkolik İnternet üzerinde cazkoliklerin
buluştuğu bir caz radyosudur
CazFM.com canlı yayınını dinliyorsunuz.
 
Türkiye'nin Caz Takvimi

Efsanevi Japon davul grubu Ondekoza Daikin katkılarıyla dünya turnesine çıkıyor

Mekan: Ahmed Adnan Saygun Konser Salonu, İzmir
Tarihi: 22 Ekim.2017
Saat: 20:00
Etkinlik Bilgisi : Japon davul sanatının ustaları olağanüstü performanslarıyla bir kez daha Türkiye`de. Japon geleneksel davul sanatının dünyaca ünlü temsilcisi Ondekoza, bu ay Japonya İstanbul Başkonsolosluğu ve Daikin Türkiye`nin katkılarıyla Türkiye turnesine çıkıyor. 2015 Türkiye Konseri`nde olağanüstü performansıyla izleyicileri büyüleyen Ondekoza, bir kez daha Bursa, İzmir ve İstanbul`da ücretsiz olarak sevenleriyle buluşacak. Japon geleneksel davul sanatı taiko`yu dünyaya tanıtan Ondekoza, ekim ayı içinde üç ayrı ilde düzenlenen üç konser ile hayranlarının karşısına çıkmaya hazırlanıyor. Davul ritimlerinin yanı sıra hareket dolu olağanüstü performansı ile tanınan Ondekoza, bugüne kadar Japonya başta olmak üzere Amerika, İtalya, İsviçre, Almanya, Rusya gibi ülkelere turneler düzenledi. Daha önce Eylül 2015`te Ertuğrul Fırkateyni Faciası`nın 125. yıl dönümü etkinlikleri kapsamında İstanbul ve İzmir`de konser veren Ondekoza, bu ay bir kez daha Türkiye`deki hayranları ile bir araya gelecek. Ondekoza`nın Türkiye turnesinin ilk durağı, 19 Ekim Perşembe akşamı Bursa olacak. Merinos Atatürk Kongre Kültür Merkezi`nde gerçekleşecek konser saat 20:00`de başlayacak. Ondekoza, Bursa konserinin hemen ardından 22 Ekim Pazar günü İzmir Ahmet Adnan Saygun Sanat Merkezi ve 23 Ekim Pazartesi günü İstanbul Caddebostan Kültür Merkezi`nde Türk müzikseverlerle buluşacak. Japonya İmparatoru`nun tahta çıkış töreni de dahil olmak üzere pek çok önemli organizasyonda sahne alan Ondekoza`nın İstanbul konserinin biletleri anında tükendi. Bursa ve İzmir konserlerinin biletleri ise ücretsiz olarak www.japondaikin.com adresinden temin edilebiliyor.


 
Güç Başar Gülle ile "Müziğin Renklerinde Seyahat"
 

Güç Başar Gülle ikinci yazısında son haftaların tartışmalı konusuna farklı bir bakış açısı getiriyor.

 1440 defa okundu. Yorum Ekle      Yorumları Oku  Önceki   |   Sonraki  

Cazkolik Shop Başar Gülle`nin "Ben/Siz" albümünü satın almak için tıkla!
Satın Al!

"Arabesk ve Biz"

Geçtiğimiz günlerdeki en önemli tartışma konularından biri Arabesk oldu. Müzisyenler, gazeteciler bu konu hakkında görüşlerini belirtmekle kalmayıp birbirlerine hakaret düzeyinde suçlamalarda bulundular. Tuhaf bir tartışma girdâbının içinde kamplaşmalar oluşmaya başladı. Sonuç olarak taraflar gündemi yeterince doldurduktan sonra köşelerine çekildi.

Ben de herkes sakinleşmişken, bu konuda yazılmış birkaç akademik çalışma üzerinden tarihi bir çerçeve içerisinde Arabesk denen müzikal yaklaşımı anlamaya ve sizlerle paylaşmaya çalışacağım.

Osmanlı İmparatorluğunun son dönemlerinde yaşanan ulusçuluk hareketlerine bağlı olarak, müzik anlayışında bu doğrultuda gelişmeler yaşanmaya başladı. 1918 yılında Sultan Abdülhamid alaturka müziğin Arap ve Yunan etkisinde olduğunu, köylerde çalınan sazın ise gerçek bir Türk müziği enstrümanı olduğunu belirtir. Erken Cumhuriyet dönemi müzik politikalarında Ziya Gökalpçı anlayış belirgin bir etkiye sahipti. Bu anlayışa göre müzikal olarak merkez alınması gereken türün Halk Türküleri olması ve Türkülerin Batı müziği teknikleri ile işlenmesinin hem milli hem de Avrupai bir müzik türüne sahip olunacağı inancıdır. Sadece Cumhuriyete atfedilen yaklaşım şeklinin aslında Osmanlı İmparatorluğunun son dönemlerinde oluşmaya başlamış olduğu gerçeği unutulmamalıdır. Bu durum Osmanlı müziğini yok saymaya ve Türk milletinin gerçek karakterini ifade eden müziğin sadece Türküler olduğu inancını güçlendiren bir fikir akımının güçlenmesine neden olur. Bu dönemde yapılan çalışmalarda ise Halk müziğine müzikolojik bir yaklaşımdan çok, ideolojik müdahalelerin izlerini görmekteyiz.

1930’larda radyolarda yaşanan ve 20 ay süren Türk müziği yasağı ve Osmanlı müziğinin eğitiminin yasaklanması, Türkiye Cumhuriyetinin Osmanlı kültürü ile bağların kesilmesi adına atılmış önemli adımlardır. Böyle bir yasak halkı Arap radyolarına yönelten en önemli nedenlerden biridir. Çünkü halk Türk müziği ihtiyacını bu şekilde giderme yoluna yönelmişti.

Türk sinemasında şarkılı Mısır filmlerinin neden bu kadar bu dönemlerde popüler olduğuna şaşırmamalı. Böyle bir oluşum için zemin gayet iyi bir şekilde hazırlanmış vaziyetteydi. Önce radyoları sonra da filmleriyle Arap kültürü içimize nüfus etmeye başlamıştı.1940’lardan sonra Saadettin Kaynak’ın Mısır filmleri için müzikleri Arap müziği kavramını daha belirgin bir şekilde ortaya çıkarmaya başlamıştı. Fakat bu müziğe Arabesk denmesi 1960’lı yılların başında popüler olan Suat Sayın’la başlamıştır. Sayın’la birlikte Arabesk müzik dünyasındaki en önemli etmenler, yaylı enstrüman grubunun olması ve Arap tarzı ezgilerin kullanılması olmuştur. İşte böyle bir tarihi altyapı üzerine Orhan Gencebay tarzı ve Arabesk 1960’lardan itibaren Türk müzik piyasasında gelişen bir yapıya büründü.

Bu tarihi bilgileri edindiğim iki akademik çalışmadan bahsetmek istiyorum. Meral Özbek’in "Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski" adlı bir doktora tezi ve Özgür Balkılıç’ ın "Cumhuriyet, Halk ve Müzik" adlı yüksek lisans tezi. Bu iki özel çalışmadan dolayı ikisine de çok teşekkür etmek istiyorum. Arabesk tartışmasının alevlendiği dönemlerde izleyebildiğim kadarıyla bu iki çalışmadan ya da bu tarz akademik çalışmalardan en ufak bir alıntı kimsede görmedim. Medyamız reyting kaygısıyla horoz dövüşüne benzer tartışma programları üretirken bu çalışmalar görmezden gelindi ya da hiç bakılmadı. Bu gerçekten düşündürücü ve kaygı verici bir durum.

Arabesk adına yapılabilecek güzel bir yorum olacağını düşündüğüm bir Louis Armstrong sözüyle yazımı noktalamak istiyorum. “Dünyada iki tür müzik vardır, iyi ve kötü müzik. Ben iyisini tercih ederim”

Güç Başar Gülle

Cazkolik.com / 01 Ekim 2010, Cuma

Paylaş
Bu bölümde yayınlanmış önceki yazılar
Bu içeriğe yapılan yorumlar
Bu içeriğe hiç yorum yapılmamış. İlk yorumu siz yapabilirsiniz!
Reklam İçin Bize Yazın Bizi Arayın
0 216 385 4912
Cazkolik Shop Yeni
Albüm Bülten Üyeliği
Bizi Takip
Edin
Cazkolik.com • Türkiye’nin Caz Takvimi • Günün Albümü • Günün Parçası • Günün Müzisyeni • “Jazz”lı Gündem • Albüm Eleştirileri • Cazkolik Röportajları • Yerli Caz Albümleri Arşivi • Yerli Caz Müzisyenleri Arşivi Cazkolik Yazarları:
• Ali Haluk İmeryüz • Arto Peştemalcıgil • Ayşe Tütüncü • Beliz Hazan • Burak Sülünbaz • Cenk Akyol • Cenk Erdem • Deniz Türkoğlu • Emre Kartarı • Güç Başar Gülle • Güzin Yalın • Levent Öget • Leyla Diana Gücük • Murat Ali Oral • Murat Beşer • Okan Aydın • Salim Zaimoğlu • Sami Kısaoğlu • Sevin Okyay • Tunçel Gülsoy • Turgay Yalçın • Zekeriya Şen

Radyo Cazkolik Servisleri: • Radyo Cazkolik Programları • Radyo Cazkolik Playlistleri • CazFM.com (Online stream radio) Cazkolik Shop: • Yerli & yabancı albümler
   (Yıllara göre)
• Jazz Box Sets • Jazz Collections • Jazz Vinyls • Jazz Books • Ethnic • Classical
Cazkolik.com bir Feridun Ertaşkan Rek. ve Tas. Hiz. Ltd. Şti. hizmetidir. | İletişim için: cazkolik@cazkolik.com | info@cazkolik.com | Tel: 0 216 385 4912

“Jazz, insan ruhunun zaferinin sembolüdür.” Archie Shepp