Uykusu ağır koğuşlarda üzerini örtüyorum senin… Murathan Mungan

Uykusu ağır koğuşlarda üzerini örtüyorum senin… Murathan Mungan

Uzak dağ kışlalarında..
Görmüyoruz birbirimizi..
Usul usul sis iniyor..
Kopmuş yollara..
Işığı hafif.. Uykusu ağır koğuşlarda üzerini örtüyorum senin…

Murathan Mungan

 

Avishai Cohen ‘’At Home’’ albümü üzerine, 2005

 

Eve dönüş yolu her zaman kolay değildir. Özellikle de evinin neresi olduğunu bilmezsen... Ev yalnızca üstünü örteceğin, seni saklayan bir yer değil içindekilerdir aynı zamanda. Hepimizin ev saydığı yerlerin içi dolu değildir, bazen sadece sisli puslu duyguların barınağıdır; gidecek yerin olmadığı için döneceğini bildiğin yerdir seni gizleyen hissettiklerinden... Dönüş yolu diye başladım evleri tarif etmeye, ama eğer yolu bilirsek ev tamamlanır içindekilerle.

 

Aslında inançlarımız, yaşamımızın bizi zor dönemeçlerde hayatta tutacak anılarımız, kelimelerden arınıp sadece bakışarak anlaştığımız yerler eve giden yollarda en iyi arkadaşlardır. İçimizden geçen, çocukluğumuzu gören, masumiyetimizin emanetleri olan tüm duygular yol arkadaşlarının en sadıklarıdır. Islık çalmayı öğrendiğimiz sokaklar, saklandığımız yere sobe diye koşan ebeler, tebeşirle sokağa çizilen sek sek oyunu, zile basıp kaçtığın apartmanlar... Tekrarı olmadan o yaşta asılı kalan yaşanmışlıklar...

 

Avishai Cohen, 1970 yılında doğmuş iyi bir besteci, kontrbasçıdır. Yahudi kökenli olan caz müzisyeni aile köklerinin oldukça farklı yerlerden olduğu etnik bir kökene sahiptir. 9 yaşında çalmaya başladığı piyanoyu 14 yaşında kontrbas üzerinde yoğunlaşarak değiştirmiştir. Müziğinin köklerinde modern tınıların ve armonik yaklaşımların varlığı gözlense de Kudüs’un büyülü atmosferinin her renginin onun bestelerinde ve melodik yaklaşımlarında varlığı rahatça duyulabilirdir. İlham aldığı Amerikalı kontrbasçı Jaco Pastorius müziğinde nüansları oluşturan önemli bir etkendir. Tanınmasında büyük rol oynayan müzisyen ise geçtiğimiz yıllarda kaybettiğimiz Chick Corea’dır. 2002’de, kendi plak şirketi Razdaz Records’u kurarak buradan çıkardığı albümleriyle ön plana çıkar.

 

Şubat 2005 tarihinde çıkan ‘’At Home’’ albümü onun tam da evinin yolunu bulmasına yardım edecek anı günlüğü gibidir. Bu albümdeki Remembering adlı balad şarkısı pek çok film ve dizide kullanılmış, duygusal ve umutlu kişiliğinin ilham verici bir parçasıdır. No Words ise  seni anlayanlarla konuştuğun dilin bir çaba gerektirmeyen sihrini anlatır adeta. Punk parçası  yola baş koyan ve henüz yolu tanımayan o genç ve hercai ruhun arayış tutkusunu piyano ve kontrbasın konuşma diyaloğuyla  kulaklara fısıldar niteliktedir ve ona yolu öğretir. Kudüs, Akdeniz ve Ölüdeniz’in kuzey sınırı arasında yer alır; albümde Mediterrean Sun bestesi üç dinin kutsal topraklarının sesinden onun köklerine uzanan bir spiritüel bir yolculuk gibidir. Üflemeliler Sur’un hikayesini, Musa’nın sesini, İsa’nın acısının dinginliğe dönüşmesiyle huzuru çağırır kulaklarımıza...

 

Modernizmini eklektik yaklaşımlar, kökler, inançlar ve yol hikâyelerine uzanan caz besteleriyle buluşturan Avishai Cohen, evin yoluna hiç şüphesiz melodilerini de ekleyerek tabi olmuştur. Avrupa, Amerika ve dünyanın pek çok yerinde konser ve albümlerini devam ettiren caz müzisyeni Türkiye’ye de son yıllarda yaptığı ziyaretlerle caz dinleyicilerinin büyük beğenisini özgünlüğü, tekniğinde ve hikâye anlatıcılığındaki yetkinliğiyle toplamıştır.

 

At Home albümü hepimizin kendi evimiz için yolu aradığımız az ışıklı yollarda rehber niteliğinde olan sözsüz bir manifesto olabilecek güzelliktedir bu anlamda. Soğuk kış günlerinde üstümüzü örten, karanlıkta ışığı yanı başımıza koyan tüm caz melodileriyle buluşmak dileğiyle...

 

Şenay Ocak

 

Cazkolik.com / 17 Kasım 2022, Cumartesi

BU İÇERİĞİ PAYLAŞIN


Şenay Ocak

Caz vokalisti ve eğitimci Şenay Ocak müzikoloji üzerine yüksek lisans yapıyor, yurtiçi ve dışında caz üzerine akademik çalışmalarını, proje ve eğitimlerini sürdürüyor.

  • Instagram
  • Email

Yorum Yazın

Siz de yorum yazarak programcımıza fikirlerini bildirin. Yorumlar yönetici onayından sonra sitede yayınlanmaktadır. *.