Cazkolik.com
Radyo Cazkolik İnternet üzerinde cazkoliklerin
buluştuğu bir caz radyosudur
CazFM.com canlı yayınını dinliyorsunuz.
 
Türkiye'nin Caz Takvimi

PSM Caz Festivali Elif Cohaz Quintet ***Ücretsiz Etkinlik***

Mekan: Zorlu PSM, Amfi
Tarihi: 20 Mayıs.2019
Saat: 19:00
Etkinlik Bilgisi : PSM Caz Fetivali mayıs ayı boyunca Amfi`de ücretsiz caz konserleri gerçekleştirecek. Seri konserlerin ilkinde bu akşam Elif Cohaz Quintet`i dinlemek mümkün.


Pink Martini Konser Turnesi; Ankara

Mekan: Congressium, Ankara
Tarihi: 20 Mayıs.2019
Saat: 21:00
Etkinlik Bilgisi : Türkiye`de sadece bir avuç pop starının yapabileceği şeyi, yani bir hafta boyunca her gün konser verebilmeyi, 6 farklı şehrin salonlarını, açıkhava tiyatrolarını doldurabilmeyi başaran bir dünya topluluğu Pink Martini bu sene kendini aştı ve 6 şehir 6 konserlik turnesini bugün Bursa ile başlatıyor. Kendilerini “Dünyanın değişik köşelerinden melodileri ve ritimleri bir araya getirerek modern bir formda sunan müzik arkeologları” olarak tarif eden topluluğun şarkıları, The West Wing’den Desperate Houseviwes’a kadar birçok dizi ve filmde de yer buldu.


 
Ayşe Tütüncü

Piyanist gözüyle Dave Brubeck`i Ayşe Tütüncü yazdı.

 8310 defa okundu. Yorum Ekle      Yorumları Oku   |   Sonraki  

Ayşe Tütüncü`nün Dave Brubeck yazısına konu olan parçalardan 1958 yılında İstanbul`da verdiği konser günlerinde burada duyduğu müziklerden etkilenerek bestelediği ve adını da Golden Horn koyduğu parçayı, Take The `A` Train`in efsanevi 1966 Almanya konseri yorumunu ve Strange Meadow Lark isimli parçasını yazının sonundaki videolara tıklayarak dinleyebilirsiniz.


Ayşe Tütüncü; "Dave Brubeck`in farklı

müzikleri bir arada duyurma isteğine saygı

duyuyorum"

Dave Brubeck denince akla en çok Take Five ile Blue Rondo A La Turk geliyor, ama onun 2/4`lük ve 4/4`lükteki gibi simetrik yürümeyen aksak ritimlere ilgisi sadece onlarla sınırlı değil tabii. Mesela aklıma 5/4`lük parçası 40 Days geliyor. Brubeck ritim ile her türlü oynamayı seviyor. Konu "aksak ritim" olabildiği gibi ritmik her tür sürpriz de olabilir; örneğin 1966 Almanya konserinde çaldığı Take The "A" Train`deki uzun solosunda ritmik yapıyla oynaması; bir ritmik gidişatın içinden beklenmedik şekilde başka bir ritim doğuruvermesi veya Kathy`s Waltz`ta yaptığı gibi parçanın bir noktasında artık "ritim içinde ritm" diye tabir edebileceğim bir yere varması (parça içinde 2.45`ten gelerek 3.43 ve sonrasında..) gibi.

* * *

Aksak ritimlerle uğraşmak bir Amerikalı müzisyen için farklı bir kültüre yaklaşma isteğini gösterir. On yıl kadar önceydi, İstanbul Festivali`ne gelen Kronos Quartet`in Aya İrini`deki konserinde viyolonselcileri Türk Sanat Musikisi`nden bir parça çalmıştı... Kendisi parçaya hazırlanırken bir kabak kemâneyi dinleyip onun taksimini aynen çıkarmış, bütün o komalara ve çalış tavrına adapte olabilmek için çalışmış. Doğrusu, çaldığı şey pek iyi olmadı ama çalması çok iyi oldu. Salondan bir sevgi ve saygı alkışı yükseldi, "evet bize yaklaşma çabanı görüyor, anlıyor ve takdir ediyoruz, gerisi şu an mühim değil" diyen bir alkıştı bu. Aksak ritim, komalar ve farklı kültürlerdeki başka başka müzik evrenleri... Take Five, Blue Rondo A La Turk veya Golden Horn`da Brubeck`in farklı müzikal hissedişlere açık oluşunu duyuyorum. Sanatta dinleyici olarak da besteci olarak da kıtaları birbirine bağlayan köprülerle, kesişen yollarla, her yöne yol veren kavşak noktalarıyla çok ilgilenen bir müzisyen olarak Brubeck`in farklı müzikleri birarada duyurma isteğine saygı duyuyorum. Örneğin Strange Meadow Lark`ta ben hem caz, hem Schumann, hem de o zamanın popüler Ameriken şarkılarını duyuyorum. Veya başka bir solosunda ham Klasik Batı Müziği hissi, hem tansiyonlu caz armonileri, hem de onların içinden süzülüp geliveren bir stride piyano gidişini görüyoruz.

Bu süzülüp gelen veya bir anda ortaya çıkıveren şeylerle Dave Brubeck parçaların girişlerinde de, bitirişlerinde de, sololarında da yer yer anlık çağrışımlara çok açık çalıyor. Örneğin 1966 Almanya konserinde 40 Days`in solosunu çalarken müziğin bir noktasında sanki bir dönemeci dönüyor ve bambaşka bir yere doğru uzanıp gidiyor...

* * *

Bütün bu oyuncu ruhu, açıklığı ve birleştirdikleri için Dave Brubeck`e sevgi ve saygılarla...

Ayşe Tütüncü

Cazkolik.com / 09 Aralık 2012, Pazar

Paylaş

Konu veya sanatçıyla ilgili yayınlanmış benzer haberler

Yaşamak yeterli değil, parçası olmalıyız
Özel Dosya: Caz piyanisti Ülkem Özsezen kendi çalışması öncesi Türk cazına dair önemli bir sorunun cevabını arıyor...
Best of 2018?
Bu bölümde yayınlanmış önceki yazılar
Bu içeriğe yapılan yorumlar
Kısa ama çok güzel yazı. Dave Brubeck"i farklı bir açıdan dinleme isteği uyandırdı. Ayşe Hanım, sizin müziğinizde böyle ama, zengin, anlamlı ve kapılar hep açık... Sevgiler
Devrim Dikkaya / 12.12.2012 10:47:24
Reklam İçin Bize Yazın Bizi Arayın
0 216 385 4912
Cazkolik Shop Yeni
Albüm Bülten Üyeliği
Bizi Takip
Edin
Cazkolik.com • Türkiye’nin Caz Takvimi • Günün Albümü • Günün Parçası • Günün Müzisyeni • “Jazz”lı Gündem • Albüm Eleştirileri • Cazkolik Röportajları • Yerli Caz Albümleri Arşivi • Yerli Caz Müzisyenleri Arşivi Cazkolik Yazarları:
• Ali Haluk İmeryüz • Arto Peştemalcıgil • Ayşe Tütüncü • Beliz Hazan • Burak Sülünbaz • Cenk Akyol • Cenk Erdem • Deniz Türkoğlu • Emre Kartarı • Güç Başar Gülle • Güzin Yalın
 
• Levent Öget • Leyla Diana Gücük • Murat Ali Oral • Murat Beşer • Okan Aydın • Salim Zaimoğlu • Sami Kısaoğlu • Sevin Okyay • Tunçel Gülsoy • Turgay Yalçın • Zekeriya Şen
Radyo Cazkolik Servisleri: • Radyo Cazkolik Programları • Radyo Cazkolik Playlistleri • CazFM.com (Online stream radio)
Cazkolik.com bir Feridun Ertaşkan Rek. ve Tas. Hiz. Ltd. Şti. hizmetidir. | İletişim için: cazkolik@cazkolik.com | info@cazkolik.com | Tel: 0 216 385 4912

“Jazz, insan ruhunun zaferinin sembolüdür.” Archie Shepp