Cazkolik.com
Radyo Cazkolik İnternet üzerinde cazkoliklerin
buluştuğu bir caz radyosudur
CazFM.com canlı yayınını dinliyorsunuz.
 
Türkiye'nin Caz Takvimi

Akra Jazz Festivali

Sanatçı: Monica Molina / Akra Jazz Band feat. Barbaros & Şallıel Bros
Mekan: Akra Hotels, Antalya
Tarihi: 19 Haziran.2019
Saat: 21:00
Etkinlik Bilgisi : Fadonun son yıllarda yetiştirdiği önde gelen seslerden Monica Molina`nın Türkiye`deki her konseri dolu geçiyor. Günün diğer konseri ise Akra Jazz Band`a eşlik edecek Barbaros ve Şallıel Kardeşler olacak.


Karaköy`de Hergün Caz: A Special Night with

Sanatçı: Veys, Baturay Yarkın, Oğuz Alp Erdoğmuş, Burak Durman
Mekan: Social Jazz Bar, Bereketzâde Mah. Bankalar Cad., Voyvoda Sok. No:2/1, Karaköy
Tarihi: 19 Haziran.2019
Saat: 21:30
Etkinlik Bilgisi : İstanbul`un en güzel semtlerinden Karaköy meydanına ve Haliç`e hakim konumda bulunan Social Jazz Bar yazboyu programlarına devam ediyor.


 
Burak Sülünbaz

1959; Caz tarihinin altın yılı.

 3433 defa okundu. Yorum Ekle      Yorumları Oku  Önceki   |   Sonraki  

Caz tarihinde mucizevi bir yıldı 1959. Pek çok makaleler yayınlandı, belgeseller hazırlandı bu yıl üzerine. Aynı sene içinde caz tarihinin akışını değiştiren ve cazın algılanış limitlerini birkaç basamak ileri taşıyan albümler hayatlarımıza girmişti. Bu albümlerden dördü: Miles Davis “Kind of Blue”, Dave Brubeck “Time Out”, Charles Mingus “Mingus Ah Um” ve Ornette Coleman “The Shape of Jazz To Come” albümleridir. O yıl yayınlanan diğer albümler de çok kıymetli ama ben bu dört albüm üzerine mercek tutarak albümleri dinlerken aklımızın bir köşesinde bulunmasından keyif alacağınızı düşündüğüm bilgiler ve kişisel yorumlarımı aktarmayı denedim.

* * *

Tarihin en çok satan caz albümlerinin yayınlandığı yıldı. Yıllar sonra büyük müzisyenlerden Herbie Hancock, 1959 yılı için kişisel gelişimi bakımından en değerli kilometre taşlarının biri olarak bahsedecekti. 1959 yılı, müzik endüstrisi geliştikçe ve değerli kayıtların kıymetleri yıllar içinde arttıkça caz tarihinde üretkenliğin yılı olarak anılacaktı.

Miles Davis; "Kind of Blue"

Miles Davis “Kind of Blue” bu yılın en kıymetli meyvesiydi. Tarihin en önemli kayıtlarından biri olarak nesiller boyu müzisyenler için bir referans, müzikseverler için bir kâbe konumuna gelmiş bu başyapıt, Miles’ın Coltrane’in de kendisi gibi bir star olmasına izin verdiği kayıtlardan biriydi. New York’daki Columbia 30th Street Stüdyolarında kaydedilmişti. Eski bir kilise olan yapı geniş tavanlı ve oldukça gösterişliydi ama müzisyenler fiziksel olarak birbirlerine yakındı. Bu yakınlık kayıtlar sırasında büyük avantaj sağlamaktaydı. Aslında kayıtların yapıldığı günlerde kayda girildiğinde tarihin en önemli albümünü yaratmak için çabalanmamıştı. Coltrane Love Supreme kaydından önce evine kapanır çalışır, çalışır ve Musa peygamberin Sina Dağı’ndan dönüşü gibi koltuğunun altında Love Supreme’i kağıt üzerinde tamamlamış olarak döner. Kind of Blue ise kümülatif bilgiyle oluşturulan bir sinerjinin ürünüdür. O kayıtlar sadece planlanan günlerde kaydedilen sıradan kayıtlardı. Yedi saat süren kayıt bittiğinde ortaya çıkan kaydı muhteşem bir esere dönüştüren şey ise enstrümanların gerisindeki isimlerin her birinin birer caz öncüsü olmasıydı. Her kayıt tek seferde kaydedilmişti. “İlk fikir en iyi fikirdir” düşüncesi albümün oluşumunda pusula olmuştur. Müzikçalarınızda dönmeye başladığında her saniyesinden farklı bir keyif alacağınızı garanti edebileceğim bir kayıttır. Oluşan fikir cazın doğuş hikayelerini cebinize koyup yürümek, gelecekçi bir kompozisyon yakalamak ve yolda birlikte yürüdüğünüz gerçek bir dostunuza bir şeyler itiraf etmek kadar kalbe yakın bir performans yaratmaktı. Miles, müziği kaynağından öğrenmişti. 18 yaşında dönemin en önemli lideri Charlie Parker’la çalışmaya başladığında onu diğer müzisyenlerden ayıran bir özelliği daha ortaya çıktı. Müzikbilimcilerin yorumlarında dikkatimi çeken bir ifade vardı; Bu görüşe göre Charlie Parker’ın 10 kelimeyle söylediği bir cümleyi Miles sadece 3 kelimeyle ifade edebiliyordu. Bu benzetme, yalınlığını ifade etmeye çalışıyordu belli ki. Albümde yakaladığı tonla trompet sesinin evrilmesinde bir mihenk taşı olmuştur. Başka bir ifadeyle trompet enstrümanının ya da müziğin kalite sınırlarını saptayan bir ölçüte dönüşmüştür.

The Dave Brubeck Quartet; "Time Out"

1959’un bir diğer önemli albümü Dave Brubeck Dörtlüsü’nün kimi çevrelerce cazı poplaştırdığı gerekçesiyle eleştirilen ama hakkı teslim edilmiş albümü “Time Out” albümüydü. Caz müzik, popüler müzikler rafında satılmaya başlanmış, geniş kitlelerce sevilmeye başlanmıştı. Zaman kalıplarını yıkan bir albümdü. Dörtlünün alametifarikası ortalama müzik zevki olan bir insanın bile kolaylıkla içine girebileceği türden, takip edilmesi kolay bir müzik yaratmalarıydı. Brubeck’in başarısı beyaz müzisyenlerin “siyah klasik müzik” diye kabul edilen cazın içinde beyaz müzisyenlerinde kendilerine yer bulabilmeleri ve başarı sağlayabilmelerinin önündeki ön yargıyı yenmesiydi. Aslında gruba sonradan dahil olan Senatör lakaplı siyahi basçı Eugene Wright grubun tek siyahi üyesi olarak ekibin beyaz müzisyenlerine katılmıştır ve sonraları turne sırasında ırkçı söylemlerin hedefi olmuştur. Brubeck ise Wright’a sahip çıkarak ırkçı safsatalara pabuç bırakmamıştır. Brubeck’in anılarında Time Out’un kayıt aşamasında Paul Desmond’ın gruba sonradan dahil olan Joe Morello için “Ya ben ya O” diye memnuniyetsizliğini ifade ettiği sözleri yer alır. Brubeck, Desmond’un restini görmüş “Joe Morello hiçbir yere gitmiyor” diyerek efsane kaydın oluşmasında net tavrını göstermiştir. Bu yüzden ikilinin aralarının aylarca kötü olduğu rivayet edilmektedir. Brubeck ve arkadaşları dönemin Amerikan Devlet Başkanı Dwight D. Eisenhower’ın isteği üzerine Avrupa ve Asya üzerinden bir tura çıkmışlardı. Amaç Amerikan kültürünün bir parçası olarak cazı tanıtmaktı. Time Out albümünün omurgası bu tur sırasında oluşmuştur. Hatta "Blue Rondo à la Turk" Türk folk müziğinden alınarak hazırlanmıştır. Kulağımıza tanıdık gelen 9/8’lik ritimler bizim parçayla rahat iletişim kurmamızı sağlamıştır.

Ornette Coleman; "The Shape of Jazz to Come"

Ornette Coleman’ın özgür doğaçlama ateşini körüklediği “The Shape of Jazz To Come” ise Lou Reed’in tabiriyle bir enstrümanın bir insan gibi dile gelip konuştuğu ilk ve belki de en önemli albümdü.The Shape of Jazz To Come albümü özgür doğaçlama müzikseverlerinin içlerinde saklı gizli bir dili gün yüzüne çıkarttı. O güne kadar kulaklara ürkek gelen sesler ilk defa bu kadar yüksek perdeden ve üstüne basa basa söylüyorum “özgürce” dinleyiciye ulaşabiliyordu. Bugünün dünyasını düşünürseniz, özgürlükçü seslere kulakların, zihinlere verdiği tepkiyi düşünürseniz, şuan bile hakkı yenmiş bu güzel müziğin o dönemin koşullarında ne kadar zorlu bir süreçten geçerek bu güne ulaştığını ayrımsayabilirsiniz. İnsanların müziğe bakış açısını bütünüyle değiştirmişti. Bu müzikten etkilenmediğini iddia eden müzisyenler ve müzikseveler bile bir şekilde bu müziğin etkisinde kalmışlardır. Ornette Coleman’ın müziği hakkında sözleriyse yarattığı müziğin ne kadar katışıksız bir müzik olduğunun kanıtıdır. Coleman müziğinde kimseye bir şey kanıtlama amacında olmadığı yada hiçbir bariyeri yıkmayı amaçlamadığını söyler. Sadece elinden geldiğince doğasına uygun bir insan olmaya çalışmaktadır.

Charles Mingus; "Minus Ah Um"

Charles Mingus birlikte çalıştığı müzisyenleri motive etmek, geliştirmek için her yolu deneyen titiz bir grup lideriydi. Oldukça baskın bir karakter olduğu bilinirdi. Basçı Charlie Haden anılarında Mingus’un bir performans öncesi ekibindeki piyanistle tartışması sonrasında kızgınlıkla elini piyanonun içine soktuğundan ve tek eliyle piyanonun tellerini çekip çıkarttığından bahseder. Anlayacağınız, koca adam titiz ve geliştirici bir müzisyendir ama karşısında dikleneceğiniz bir adam değildir. Müzik yaratımına bakış açısını ele aldığımızda genel bir kabulü olduğunu görürüz. Geçmişi, geleneği ya da gelecekte ne olacağını umursamıyor sadece yaşadığı zamana odaklanıyordu. “Mingus Ah Um” Mingus’un 1959 yılında kaydettiği dört albümden biriydi. İsim olarak kulağa garip gelen bu albüm her bir parçasında tutarlılığı duyacağınız bir çalışmaydı. Albümü başarılı kılan temel özelliğiyse gösterişten uzak, doğru kurgulanmış bir kompozisyon eseri olmasıydı. Doğası değişken bir insanın kendini ifade etmeye çabalaması çok zorlu bir süreç olsa gerek. Mingus’u düşünüp empati yapmayı denediğimde bu albüm tutkulu, şefkâtli, ürkek bir insanın hayatında yaşadığı düşüşlerin ve duygusal kreşendoların kayıt altına alınmasıydı belki de diye düşünüyorum.

Bahsettiğimiz dört albümün ortak noktası bu albümleri yaratan isimlerin taklitten uzak kalarak kurdukları hayallerini dünya kültür miraslarına dönüştürmeleriydi. “Time Out” Brubeck’in hayalini kurduğu müziği yaratmasıydı. Mingus, kendi müziğini tanımlarken “Her zaman sadece kendin ol, kendi müziğini çal” derdi. Kind of Blue yalnızca Miles’ın nefesinde hayat bulabilirdi. "The Shape of Jazz to Come" da Ornette’in kendi olmaya çalışan bir genç adamın özgürlüğü arama çabasıydı. Caz müziği ileri taşıyan bu dört isim müziği dinleyicilerin beyinlerinde nereye kadar taşır bilinmez. Bugün bile bu kaynaktan beslenen küçük çayların hangi denizlere akacağı gizemini koruyor.

Burak Sülünbaz

Cazkolik.com / 01 Şubat 2018, Perşembe

Paylaş

Konu veya sanatçıyla ilgili yayınlanmış benzer haberler

Don Cherry (Trumpet)
Wynton Kelly (Piano)
Paul Desmond (Alto Saxophone)
Bu bölümde yayınlanmış önceki yazılar
» Burak Sülünbaz Yazdı: Ölüm hem amansız bir düşman, hem adil bir öğretmen. » Konserin Ardından: Burak Sülünbaz büyüleyici bir sahne deneyimi sunan Ludovico Einaudi konserini yazdı. » Burak Sülünbaz Yazdı: Caz tarihinin en önemli yılına dair notlar, yorumlar, bilgiler. » Konserin Ardından: Burak Sülünbaz Ricky Ford Kaset Mitanni gecesinde. (Foto: Tunçel Gülsoy) » Burak Sülünbaz Yazdı: "Şimdi önünde iki yol vardı". » Burak Sülünbaz Yazdı: Ben ona Morgan diyordum... » Burak Sülünbaz Yazdı: Thelonious Monk`un yeni bulunan kaydı yılın büyük sürprizi oldu. » Konserin Ardından | Burak Sülünbaz Yazdı: Her Aydın Esen konseri benim için bir yaşam deneyimidir. » Konserin Ardından | Burak Sülünbaz Yazdı: Gonzalo Rubalcaba`nın Charlie Haden anısına konserinden notlar ve izlenimler yayında. » Konserin Ardından | Burak Sülünbaz Yazdı: 4. CRR Caz Şubatı konserlerinde Trio ELF ve Enrico Rava Quartet ile harika bir caz gecesi. » Burak Sülünbaz yazdı: Konstrukt yeni albümü Molto Bene`yi yayınladı. (Albüm dinleme linki ve video yayında) » Konserin Ardından | Burak Sülünbaz yazdı: Borusan Müzikevi`nde Fars müziğinin Alman işçiliğiyle seslendirildiği, gerçek bir çağdaş müzik konseri izledik. » Konserlerin Ardından: Aralık ayı ilk günlerine damga vuran Neil Cowley Trio Salon, Yuri Honing Borusan Müzikevi konser izlenimlerini Burak Sülünbaz yazdı. » Burak Sülünbaz Yazdı: 26. Akbank Caz Festival`i öncesi festivalin yıldız ismi Ron Carter`la bir anı. » 23. İstanbul Caz Festivali Özel | Konserin Ardından (Burak Sülünbaz Yazdı): Sahip olduğumuz tek kale müzik, terk edemeyiz! Nile Rodgers konser notları. (Fotoğraflar: Sedal & Sedat Antay) » Caz tarihinin en önemli keşiflerinden biri Almanya`nın Kara Orman`larından çıktı. » Her Avishai Cohen konseri caz keyfi garantili. (Fotoğraflar: Leyla-Diana Gücük ve Sedat Antay) » Burak Sülünbaz`la "Backstage Jazz": Konserlerin sahne arkalarına dair notlar, izlenimler, renkli gözlemler, güzel anlar... » Konserin Ardından | Burak Sülünbaz Yazdı: Yetenekli bay Hakon Kornstad`ın sahnedeki `kalabalık` yalnızlığı. » Konserin Ardında | Burak Sülünbaz Yazdı: Wayne Shorter Quartet konserinden kulis notları, konser izlenimleri, en son haberler... » Konserin Ardından | Burak Sülünbaz Yazdı: "Good job guys" dört sağlam adamla dört köşe caz. » Türkiye idealist, heyecanlı ve pırıl pırıl insanlardan oluşan bir ekibin hazırladığı yeni bir caz festivali kazandı. Burak Sülünbaz Cazkolik için izledi ve yazdı. » Burak Sülünbaz dün akşam Salon`da izlediği Marc Ribot konserini Cazkolik için sıcağı sıcağına kaleme aldı. » Konser gündemi Burak Sülünbaz`a emanet... Geçen haftanın Salon, Babylon Bomonti ve Cemal Reşit Rey konser izlenimleri ve fotoğrafları yayında. » Geçtiğimiz haftanın caz gündemi yıldızlar geçidiydi. Burak Sülünbaz haftanın konserlerine ilişkin kulis notlarını kaleme aldı. » Allahım, o nasıl konserdi? Burak Sülünbaz tüm eski konserleri unutturan Snarky Puppy konser izlenimlerini kaleme aldı. » Sessizliği tuvale dönüştüren topluluk Quartet Diminished 5 Kasım akşamı Akbank Sanat`da. » 25. Akbank Caz Festivali öncesi Burak Sülünbaz Bill Frisell`ın "Big Sur" albümünü kaleme aldı. » 22. İstanbul Caz Festivali Özel: Dave Holland, Chris Potter, Lionell Loueke ve Eric Harland. Burak Sülünbaz cazın büyüleyici dörtlüsünü yazdı. » Akbank Sanat Haziran ayı Caz Günleri konserlerinde İtalyanların enerjik müzikleri salonu birbirine kattı. Burak Sülünbaz konseri yazdı. » Geçen haftanın yoğun konser temposunu arkadaşımız Burak Sülünbaz renkli notları ve izlenimleriyle kaleme aldı. » Son yılların en parlak triolarından Phronesis`in Salon konserini izleyen Burak Sülünbaz hem grubun mesajını paylaşıyor hem konser izlenimlerini aktarıyor. » Karakteristik, sonsuz tecrübeli, dikkatli, titiz ve rikkat sahibi bir müzisyen; Patrica Barber`ın Babylon konser notlarını Burak Sülünbaz kaleme aldı. » Arkadaşımız Burak Sülünbaz dün gece [26 Şubat] Akbank Sanat`ta izlediği Eivind Aarset uzun süre konserini etkisinden sıyrılamayacağı konseri sıcağı sıcağına kaleme aldı. » En son iki sene önce izlediğimiz ve röportaj yaptığımız Alman müzisyen Markus Stockhausen 20 Ocak Akbank Sanat konserini Burak Sülünbaz izledi ve kaleme aldı. » 1 gece, 2 konser... Notlar, izlenimler: Yeni konseri şimdiden bekleme listesine giren GoGo Penguin ve Sefahathane`nin cazla dirsek teması... » Mayısın son günlerinde Nardis caz kulübü caz gitarın çok önemli bir ismini ağırlayacak, Ulf Wakenius... Arkadaşımız Burak Sülünbaz, gitar virtüözünü konseri öncesi son albümü ekseninde kaleme aldı. » Bu konser gözden kaçmamalı: Arkadaşımız Burak Sülünbaz 7 Mayıs akşamı gerçekleşecek İtalyan piyanist Kekko Fornarelli üzerine yazdı. » 30 Nisan Dünya Caz Günü konserlerinin öne çıkan iki önemli ustası Richie Beirach ve Gregor Huebner`in Akbank Sanat konserini arkadaşımız Burak Sülünbaz izleyip yazdı. » Geçtiğimiz günlerde Babylon`da üç yıl aradan sonra yeniden izleme fırsatı bulduğumuz Carmen Souza konser izlenimlerini arkadaşımız Burak Sülünbaz kaleme aldı. » Geçen haftanın en heyecan verici konserlerinden biriydi Medeski, Martin & Wood + Nels Cline konserini izleyen arkadaşımız Burak Sülünbaz notlarını kaleme aldı. » "Caz, yüzde yüz sıkıcı bir müzik..." Polonyalı piyanist Marcin Masecki`nin Pera Müzesi`ndeki konserini izleyen Burak Sülünbaz hem konseri hem sanatçıyı yazdı. » Yayınladığı son albümü ve daha iyisi için kendini sürekli yenileme çabasıyla sevdiğimiz Alman caz piyanisti Julia Hülsmann`ın Şubatta verdiği Akbank Sanat konserini izleyen arkadaşımız Burak Sülünbaz notlarını kaleme aldı. » Son günlerin heyecanla beklenen konserinde Magnus Öström ve arkadaşlarını Salon`da izleyen Burak Sülünbaz konsere ve geceye dair notlarını derledi. » Burak Sülünbaz, Tord Gustavsen ve arkadaşlarıyla konser sonrası birlikte yaşadıkları İstanbul gecesini yazdı. » Geçtiğimiz yaz İstanbul Caz Festivali`ndeki konseri Gezi Parkı günlerine denk gelince güvenlik sebebiyle iptal edilen Mathias Eick 30 Kasım akşamı bu kez "A Taste of Norway" konserleri kapsamında bir kez daha geliyor. » Nordik Caz Günleri`ndeki Lars Danielsson konserini izleyen arkadaşımız Burak Sülünbaz izlenimlerini kaleme aldı.
Bu içeriğe yapılan yorumlar
Bu içeriğe hiç yorum yapılmamış. İlk yorumu siz yapabilirsiniz!
Reklam İçin Bize Yazın Bizi Arayın
0 216 385 4912
Cazkolik Shop Yeni
Albüm Bülten Üyeliği
Bizi Takip
Edin
Cazkolik.com • Türkiye’nin Caz Takvimi • Günün Albümü • Günün Parçası • Günün Müzisyeni • “Jazz”lı Gündem • Albüm Eleştirileri • Cazkolik Röportajları • Yerli Caz Albümleri Arşivi • Yerli Caz Müzisyenleri Arşivi Cazkolik Yazarları:
• Ali Haluk İmeryüz • Arto Peştemalcıgil • Ayşe Tütüncü • Beliz Hazan • Burak Sülünbaz • Cenk Akyol • Cenk Erdem • Deniz Türkoğlu • Emre Kartarı • Güç Başar Gülle • Güzin Yalın
 
• Levent Öget • Leyla Diana Gücük • Murat Ali Oral • Murat Beşer • Okan Aydın • Salim Zaimoğlu • Sami Kısaoğlu • Sevin Okyay • Tunçel Gülsoy • Turgay Yalçın • Zekeriya Şen
Radyo Cazkolik Servisleri: • Radyo Cazkolik Programları • Radyo Cazkolik Playlistleri • CazFM.com (Online stream radio)
Cazkolik.com bir Feridun Ertaşkan Rek. ve Tas. Hiz. Ltd. Şti. hizmetidir. | İletişim için: cazkolik@cazkolik.com | info@cazkolik.com | Tel: 0 216 385 4912

“Jazz, insan ruhunun zaferinin sembolüdür.” Archie Shepp