Cazkolik.com
Radyo Cazkolik İnternet üzerinde cazkoliklerin
buluştuğu bir caz radyosudur
CazFM.com canlı yayınını dinliyorsunuz.

Sihre hazır olun!

Feridun Ertaşkan

Fotoğraflar: Arşiv
Yayın Tarihi: 18 09 2019
Değişiklik Tarihi: 06 10 2019 16:24
Bu içerik 1861 defa gösterildi.

Hepimiz Afrikalıyız...

Feridun Ertaşkan: Hayatında Cecil Taylor, Sun Ra gibi önemli isimler var. Bu müzisyenlerin sana ve müziğine ne etkisi oldu? Bilmediğimiz böyle başka isimler de var mı?

Idris Ackamoor: Cecil Taylor benim ilk öğretmenim, mentorum ve arkadaşımdı. Bana, Etiyopya’da “Lalibela” adı verilen tarihi yer dahil olmak üzere Afrika müziği, kültürü ve tarihi hakkında çok şey öğretti. İlk albümüm The Pyramids’in adı bu kutsal yerden gelir. Cecil bana ayrıca rekabetçi olmamak, işbirliği yapmak ve güzellikle yoğunlaşmak hakkında bilgi verirdi. Sun Ra ise ilham kaynağımdı. Konserlerine gitmeyi, kompozisyon anlayışına dahil olmayı ve grubunu yönetmeyi çok severdim. Aynı şekilde, Sun Ra Afrika ritüellerini, tiyatroyu ve kostümleri kullanmayı sürdürdü. Alto saksofoncu Charles Tyler etkilendiğim ilk müzisyenlerdendi. Beni adeta kanatlarının altına alarak kendi sesimi bulmam ve özellikle bulduğum sesi takip edebilmem için en iyilerden biri olma konusunda teşvik etti. Ama beni en çok etkileyenlerin başında esas olarak hocam dediğim Clifford King gelir. King, 1930’larda büyümüş bir müzisyendi ve o zamanın büyük orkestralarında çalmıştı. Saksofonla ilgili olarak elbette her zaman sevdiğim John Coltrane, Eric Dolphy, Albert Ayler gibi omuzlarına yaslandığım pek çok kişi var.

Feridun Ertaşkan: 1950`lerde küçük bir çocukken nasıl bir müzik ortamı vardı? Caz senin için en başından beri önemli oldu mu? Cazı nasıl keşfettin? Kimleri dinlerdin?

Idris Ackamoor: Büyüme dönemim çoğunlukla 1960’lardır, elliler değil, ellilerden sadece 8 ya da 9’lu yaşlarımı hatırlıyorum. Şikago’da yetişen ve 1950’lerden başlayarak 1960’ların ilk yarısına kadar devam eden erken yaşlarımda genellikle müzikle ilgiliydim. O yıllarda Chicago, Temptations, Miracles, Martha and Vandellas, The Impressions gibi topluluklar vardı, gençler bu müziklerle dans etmeyi severdi. O yıllar hep parti yapar, dans ederdik, o müzikleri çok sevmiştim, lise yıllarında caz olayına hiç girmedim.

Feridun Ertaşkan: Önceki sorudan sonra enstrümanını nasıl seçtiğin konusu önem kazanıyor. Saksofondan önce başka bir enstrüman çaldın mı? Seni etkileyen saksofoncular kimlerdi?

Idris Ackamoor: 7 yaşından itibaren müzik dersleri almaya başlamıştım, annem ve babam için bu dersler çok önemliydi, müzik ana faaliyetimizdi. Annem ilkokulda çocuklar için piyano çalardı ve evimizin salonunda piyano vardı. Ders aldığımı hatırladığım ilk enstrüman kemandı. Kısa süre trompete sardım, sonra klarnete geçtim, sonra, epey süre piyanoyla meşgul oldum ama yine aynı dönem okul grubunda klarnet çalıyordum, sonra tenor saksofon çalmaya başladım, liseden sonra alto saksofona geçtim. Önceki soruda dediğim gibi, saksofona dair en önemli etkilenimim 1920’li yıllarda, Şikago’nun cazın başkenti kabul edildiği dönemde Jelly Roll Morton ve Freddie Keppard gibilerle çalan usta klarnetçi ve akıl hocam Clifford King’di. Ayrıca, Albert Ayler’ın ayrılmaz altocusu Charles Tyler da bana ilham verenler arasındaydı ve beni gerçekten etkilemiştir.

Feridun Ertaşkan: Genç bir öğrenciyken basketbolu sevdiğini biliyorum. Basketbolda kariyerin olma ihtimali var mydı? Profesyonel olabilir miydin?

Idris Ackamoor: Evet, basketbolu çok severdim, lisede hep basket oynardım, bir yıl da Iowa’daki Coe College takımında oynadım. Yaz aylarında mahalle parklarında hep basket oynardık ama basketbolun meslek olmayacağını erken anladım fakat yine de, disiplin ve atletizm müzik kariyerimi olumlu etkiledi, bugünkü hayatım için önemli bir temel oldu.

Feridun Ertaşkan: 1970’lerin başından itibaren Avrupa ve Afrika`da seyahat ettin, çok sayıda müzisyen tanıdın, sence, Afrika müzikte her şeyin başı mı?

Idris Ackamoor: Afrika müziği bütün müziğin kökü ve temelidir! “Hepimiz Afrikalıyız”. Birçok tarihçi ve antropolog Afrika’nın insanlığın beşiği olduğunda ve en eski insan kalıntılarının bulunduğu konusunda hem fikir. Afrika müziğini başlangıç olduğunu düşünmek bence mantıklı. İnsanların ilk konuşmaları, ilk ifadeleri, ilk kuş sesleri, ilk ilahiler, ilk ritüeller... hepsi Afrika kıtasında başladı.

Feridun Ertaşkan: Ritmin müziğinde ve cazda temel rolü var, okuyucularımıza Afrika ritmlerinin önemini nasıl anlatabilirsin?

Idris Ackamoor: Ritim doğuştan gelen insani bir durumdur! Kalbimiz atmasa biz olmazdık. Kalp atışı nabzımızı, vücudumuzu ve ruhumuzu düzenler. Benim müziğimde olduğu kadar dünyanın pek çok müziğinde ritmin temel bir rolü var. Doğanın tüm yönlerinde, kuş şarkısından, aslan kükremesine, maymun çığırışlarına, insan ağlamasına kadar hep bir ritim var. Afrika ritimleri, dünya müziğinin çoğunda hayati öneme sahip ve benim de müziğim ve bestelerimde büyük öneme sahip.

Feridun Ertaşkan: Birçok müzisyen kendi müziğini tarif etmeyi sevmez, hatta, buna caz müzisyenlerini de katabiliriz. Müziğine "free jazz" diyenlere katılıyor musun?

Idris Ackamoor: Hayır, bu tanımlara gerçekten katılmıyorum. Gerçekte Idris Ackamoor and the Pyramids’lerin müziği tanım olarak özgür cazdan çok “World Music/Jazz”a daha yakındır ancak genel anlamda müziğimi bir pazarlama aracı olarak gerekmedikçe sınıflandırmayı istemiyorum. Birçok eleştirmen ve yazar ‘kozmik müziği’ benim müziğimle ilişkilendirdi ancak ne yaptığımı tanımlanın gereği olarak buna itiraz etmese de çok da ciddiye almıyorum. Sadece iki tür müzik olduğunu söyleyen Duke Ellington’la aynı fikirdeyim; İyi ve kötü.

Feridun Ertaşkan: Birçok makalede Pharoah Sanders ile sizin aranızda bağ kurduklarını okudum, bu düşünceye katılır mısın? Pharoah da seni etkileyen isimler arasında oldu mu?

Idris Ackamoor: Pharoah Sanders benim en sevdiğim müzisyenlerdendir. Onun müzikle “manevi” bağlantısını her zaman sevmişimdir. “Karma” (The Creator Has a Master Plan) ve “Tauhid” albümlerini dinleyerek büyüdüm. Bu ikisi tüm zamanların en sevdiğim albümlerindendi. Bununla birlikte, saksafoncu olarak kendi sesimi ve kimliğimi arıyorum ve benim kuralım “kimsenin sesine benzememek”tir. Bütün büyük saksofonculardan öğrendiğim şey buydu. “Kendi sesin, başkasının ki değil!”

Feridun Ertaşkan: müziğinde sahne sanatlarına da yer veriyorsun. Rhodessa Jones ile yaptığınız işleri biliyoruz, bu birliktelik nasıl gelişti?

Idris Ackamoor: 1979 yılında kar amacı gütmeyen performans sanatları organizasyonu Cultural Odyssey’i kurdum. 30 yıldan fazla bir süredir Cultural Odyssey orijinal prodüksiyonları sahneledi ve yerel San Francisco topluluğu için müzik ve tiyatroda tanıtım programları sundu. Rhodessa, Cultural Odyssey `e 1983 yılında katıldı ve o zamandan beri şirketi hep beraber yönettik ve müzik, hareket, tiyatro ve politik/sosyal yorumları birleştiren bir düet olarak “PERFORMANCE MUSIC” başlıklı disiplinlerarası bir performans geliştirdik. Tiyatro turları, caz kulüpleri, topluluk merkezleri ve dans yoğunluğu turları ve performansları için Avrupa genelinde performans tarzımızı geliştirdik. Bu 40 yıllık işbirliğinde, tüm dünyada performans sergiledik ve 2005`ten 2012`ye kadar Güney Afrikalı kadın cezaevlerinde, Trinidad`da ve küresel olarak birçok yerde ikamet ettik!

Feridun Ertaşkan: Yıllarca seyahat ettin ama daha önce Türkiye`ye geldin mi? Bu toprakların, Ortadoğu`nun müziğini tanıyor musun? Bizler de ritme tutkun insanlarız. Ve Türk müzisyenleri tanıyor musun?

Idris Ackamoor: Orta Doğu müziğine her zaman hayran kaldım. Bana göre bu müziğin ritimler, ilham ve duygu olarakAfrika müziğiyle akrabalığı var. Maalesef pek fazla Türk müzisyen tanımıyorum.

Feridun Ertaşkan: İstanbul da seni heyecanla bekleyen müzikseverler için ne söylemek istersin?

Idris Ackamoor: Sihre hazır olun!

Feridun Ertaşkan

Cazkolik.com / 18 Eylül 2019, Çarşamba


Konu veya sanatçıyla ilgili yayınlanmış benzer haberler

Güzin Yalın Yazdı: İçimizdeki gidivermek dürtüsünde sıra uzak denizlerin ülkesi, hayal adaları Papua ve Borneo`da
Yeni röportaj yayında... Şimdi gel de bu grubu dinleme. Bence orda olun!
Proje nedir?
Bu bölümde yayınlanmış önceki yazılar
» Feridun Ertaşkan Röportajı: Salon İKSV konseri öncesi Idris Ackamoor`dan çok şey öğrendik. » Dünya, İdris Ackamoor and the Pyramids`in müziğini 30 yıl gecikmeyle yakalayabildi mi? » 2. Akra Caz Festivali Özel: Leyla Diana dünyaca ünlü Rus caz ustası Igor Butman ile konuştu. » PSM Caz Festivali Özel; Nazlı Toprak-John Scofield Röportajı: Müziğimi nasıl mı dinç tutuyorum? » İranlı tar sanatçısı Ali Ghamsari konseri öncesi açıklamasında sanatın sınırları kaldırmasını diledi. » 60 yıl sonra caz tarihinin ikonik fotoğrafı "A Great Day in Harlem"in hikayesi ve etkileri. » 28. Akbank Caz Festivali Özel: Ömer Avital yeni albümü ve yeni beşlisiyle festivale geliyor. » İstanbul`da konser verecek İsrailli kemençeci Mark Eliyahu Anadolu Ajansı`na konuştu. » Müzikte sıradışı tasarım ve soundlar yaygın kullanım alanı bulmasa da hayalleri ve ses sınırlarını zorluyor » Joan Baez kariyerini büyük bir finalle sonlandırmaya hazırlanıyor; "Ben tarih yapmam, ben tarihim!" » Zorlu PSM Caz Festivali 2018 Özel: Duo kimyası ve yeni virtüözlük üzerine ilginç tecrübeler. » Yerlilerden sakının: Sürgünde şekillenen Güney Afrika caz tarihinin sembolik öneme sahip sanatçıları. » 27. Akbank Caz Festivalinin müzikal röntgeni: Festivalde yeralacak sanatçılar müzikleriyle yayında. » Bizim gibi insanların milyonlarca insanın söyleyemediklerini yansıtmak dışında bir amacı yok. » 95 yaşında hâlâ çalmayı sürdüren Candido kendimi 20 yaşında hissediyorum diyor. » Bizans`tan günümüze, İran`dan Yunanistan`a bu toprakların en duygusal enstrümanı kemençe. » Cazdan klasiğe, şiirden tiyatroya, modern danstan etnik müziklere yeni bir İş Sanat sezonu daha başlıyor. » Leyla-Diana yazdı ve derledi: "Maço dünyasında caz; Sorma, Söyleme, Sözetme". » Müziğin bütün renkleri Mayıs ayında 15. Mersin Uluslararası Müzik Festivali`nde yeralacak. » Ekim ayında 10. yılını kutlayan `Bach Günleri`, ardında örneği az görülen bir başarı hikayesini gizliyor. » İş Sanat düzenlediği toplantıyla yeni sezon programını duyurdu. Cazda büyük isimler, iddialı projeler var. » İngiliz caz dergisi Jazzwise yazarları arasında düzenlediği geleneksel `Best Of` seçim sonuçlarını yayınladı. » İş Sanat`ta bu sezon yine cazın ve müziğin çarpıcı isimlerini izleyeceğiz ama içimiz hüzünle dolu olarak! » Anadolunun en uzun soluklu caz festivali Afyon Caz Festivali bu yıl 12. kez düzenleniyor. » Top 10 jazz albums for people who don`t know shit about jazz (LA Weekly, Sean O`Connell) » ODTÜ Caz Topluluğu geleneksel hale getirdiği Caz Sahnesi günlerinin bu yıl beşincisine hazırlanıyor. » Müzik sektörü bakımından yılın hasatının toplandığı günler başladı: "Cazda Top 10, 2011" » Chivas Jazz Nights Kasım ayına damgasını vuruyor. Jazz gecelerinde bu kez Christian McBride`ı izleyeceğiz. » Müzik dünyasının en ünlü ve güçlü görsellerinden MTV logosunun hikayesini biliyor musunuz? » Flamenko tutkusunu sahneye alev alev taşıyan Rafael Amargo İş Sanat`ın sezon kapanışında sahne alacak. » Caz dinleyicisi geçmişe dönük bir nostaljiyle mi yaşıyor? Gelecekte bu müziğin daha iyisi üretilmeyecek mi? » 18. İzmir Avrupa Caz Festivali Özel: Polonya`nın dünya caz sahnesine armağan ettiği olağandışı seslerden Urszula Dudziak yalnızca sesiyle değil, birlikte sahne aldığı caz devleri ve bir çok ödülle birlikte kadın solistleri en seçkin isimlerinden biridir. İzmir konseri öncesinde İzmir Cazkolik`ten arkadaşlarımızla bir araya gelen Dudziak müziğini ve kendini anlattı...
Bu içeriğe yapılan yorumlar
Bu içeriğe hiç yorum yapılmamış. İlk yorumu siz yapabilirsiniz!
Reklam İçin Bize Yazın Bizi Arayın
0 216 385 4912
Cazkolik Shop Yeni
Albüm Bülten Üyeliği
Bizi Takip
Edin
Cazkolik.com • Türkiye’nin Caz Takvimi • Günün Albümü • Günün Parçası • Günün Müzisyeni • “Jazz”lı Gündem • Albüm Eleştirileri • Cazkolik Röportajları • Yerli Caz Albümleri Arşivi • Yerli Caz Müzisyenleri Arşivi Cazkolik Yazarları:
• Ali Haluk İmeryüz • Arto Peştemalcıgil • Ayşe Tütüncü • Beliz Hazan • Burak Sülünbaz • Cenk Akyol • Cenk Erdem • Deniz Türkoğlu • Emre Kartarı • Güç Başar Gülle • Güzin Yalın
 
• Levent Öget • Leyla Diana Gücük • Murat Ali Oral • Murat Beşer • Okan Aydın • Salim Zaimoğlu • Sami Kısaoğlu • Sevin Okyay • Tunçel Gülsoy • Turgay Yalçın • Zekeriya Şen
Radyo Cazkolik Servisleri: • Radyo Cazkolik Programları • Radyo Cazkolik Playlistleri • CazFM.com (Online stream radio)
Cazkolik.com bir Feridun Ertaşkan Rek. ve Tas. Hiz. Ltd. Şti. hizmetidir. | İletişim için: cazkolik@cazkolik.com | info@cazkolik.com | Tel: 0 216 385 4912

“Jazz, insan ruhunun zaferinin sembolüdür.” Archie Shepp