Cazkolik.com
Radyo Cazkolik İnternet üzerinde cazkoliklerin
buluştuğu bir caz radyosudur
CazFM.com canlı yayınını dinliyorsunuz.

İyi müzik iyi müziktir, türü önemli değil.

Nazlı Toprak

Fotoğraflar: Arşiv
Yayın Tarihi: 13 04 2019
Değişiklik Tarihi: 05 04 2019 02:01
Bu içerik 5925 defa gösterildi.

Müzik yapabilen bilgisayarlarla ilgilenmiyorum!

Ólafur Arnalds 15 Mayıs’ta İstanbul’a yeniden geliyor. İzlandalı sanatçı Zorlu PSM Caz Festivali kapsamında sahnede klasik müzikle elektronik müziğini, yaylılar, davul ve “kendi başına çalan” piyanolarıyla büyüleyici ışık gösterisi altında birleştirecek.

* * *

“İzlanda’dan huzur, dinginlik ve mutluluğun formülünü taşıyan kompozisyonlar sarıp sarmalayacak tüm salonu” şeklinde duyurmuş Zorlu PSM Caz Festivali Arnalds’ın 15 Mayıs’taki canlı performansını. 1986 doğumlu İzlandalı sanatçının parçalarını dinlerken hüznü ve huzuru bir anda yaşayıp, klasik müzik ve elektronik öğelerin birleştiği bir sadelik duyuyorsunuz.

* * *

Kariyerine ülkesinde çeşitli metal gruplarında davul çalarak başlamış Ólafur Arnalds. Bugün piyano ve yaylılara ağırlık veren klasik kompozisyonları ile birleştirdiği elektronik çalışmaları ile Avrupa’nın yükselen yeteneklerinden biri. Ekşi Sözlük’te sanatçı için tam 19 sayfa yer alıyor. Kendisini büyük bir özlem içinde bekleyen pek çok hayranı, ondan “sihirli notaların sahibi”, “insan ruhunun derinliklerine ulaşan İzlandalı”, “tüyleri diken diken eden müzisyen” şeklinde bahsediyor.

İstanbul bilgili ve takdir eden bir dinleyiciye sahip
Nazlı Toprak`ın PSM Caz Festivali John Scofield röportajını okumak için lütfen tıklayın.

Sanatçının geçtiğimiz ağustos ayında yayınladığı re:member isimli solo albümü, Stratus adlı yazılım teknolojisinin yardımıyla sanatçının “piyanodan beklenmedik armoniler ve melodik sürprizler çıkaran deneysel bir çalışma” olarak açıklanıyor. Bu dördüncü stüdyo albümünün çıkmasından bu yana sanatçı dünya çapında turnede ve piyanoyu yeni bir enstrümana dönüştüren yazılım olan Stratus’u tüm konserlerinde çalıyor. Ayrıca, turne kapsamında yaptığı ışık gösterileri sosyal medyada konserlere katılanlar tarafından hayranlıkla ve heyecanla anlatılıyor. Sanatçı, turne kapsamında, yaylı dörtlüsü, davulcusu ve bazıları “kendi başına çalan” bir dizi farklı klavye ile birlikte yeniden İstanbul’a gelecek.

* * *

Sosyal medyada da epey aktif sanatçı, hayranlarıyla ve diğer müzisyenlerle samimi bir etkileşim halinde. Sanatçı 2013’te İstanbul’a geldiğinde gittiği hamam fotoğrafını da o zaman sosyal medya hesabında paylaşmıştı.

* * *

Benim de pek çok sevdiğim parçası var Ólafur Arnalds’ın, parçaları için yaptığı videoları da ilgiyle izliyorum. So Close (Vokalist Arnor Dan ile birlikte yaptığı), Saaman (İzlanda dilinde “birlikte” demekmiş), Only The Winds, Ekki hugsa ve son albümünden re:member favori parçalarımdan bazıları.

* * *

İzlandalı sanatçıya, gramafon dahil müzikal ilgi alanlarını, niçin müzikte yoğun şekilde teknoloji kullandığını, özel yazılım Stratus piyanosu ile birlikte yaptığı canlı müzik ve ışık performanslarını, İzlanda’daki müzik ortamını ve İstanbul’u sorduk.

Nazlı Toprak


Ben ve iki ışık tasarımcım bu gösteri için çok yoğun çalıştık.

Müzikal yolculuğu

Nazlı Toprak: Müziğinizi nasıl tanımlarsınız?

Ólafur Arnalds: Müziğimi tanımlamanın bir yolunu bulmak için hiçbir zaman çalışmadım. Türler anlamsız. İyi müzik iyi müziktir, türü önemli değil.

* * *

İnsanlar hissettiklerini bir müzik parçasına enjekte edebilir ve parçadan da istediklerini veya ihtiyaç duyduklarını alabilirler. Müziğin büyüsü- özellikle enstrümantal müziğin büyüsü budur. İnsanlar da benim müziğimi dinlerken istedikleri gibi hissedebilsinler isterim.

Nazlı Toprak: Müzik yolculuğunuz nasıl başladı? Müziğin, hayatınızın merkezi olacağını ne zaman anladınız?

Ólafur Arnalds: Ailem müzikle çok iç içe; ben ve kardeşlerimin hepsi genç yaşlarımızda hep müzik çalıştık. İlk gençlik dönemimde, punk gruplarında çalmaya başladım ve bir yandan kendi adımla da müzik yapıyordum. Çoğu müzisyen gibi ben de profesyonel müzisyenliği bir seçenek olarak düşünmedim bile. Müzik konusunda her zaman hırslıydım ama sadece keyif için yapıyordum – ki birdenbire bu keyif aynı zamanda faturalarımı da ödemeye başladı.

Nazlı Toprak: Müzikal olarak kimler sizi etkilemiştir? Dinlediğinizi hatırladığınız ilk müzisyenler kimlerdi?

Ólafur Arnalds: Çok var, ayrıştırmak zor. Chopin, çocukluğumda kesinlikle bir etkiye sahipti. Daha yakın zamanlarda en çok pop, elektronik müzik ve hip-hop ilgimi çekiyor.

Nazlı Toprak: Hayranlarınız, bir sonraki müzikal hareketinizi tahmin etmelerinin kolay olmadığını biraz da hoşlarına giderek ifade ediyorlar. Farklı projelere nasıl odaklanıyorsunuz?

Ólafur Arnalds: Her projeyi yeni bir şeyi deneme fırsatı olarak görüyorum. Bu çok da bilinçli bir seçim değil, sadece böyle yaklaşıyorum.

Toplumumuzla ilgili temel sorun açgözlülük
Nazlı Toprak`ın PSM Caz Festivali John McLaughlin röportajını okumak için lütfen tıklayın.

Müzikte teknoloji

Nazlı Toprak: “Müzik yapabilen bilgisayarlarla ilgilenmiyorum. Bana her zaman ilginç gelen, insan unsurudur.” diyorsunuz. Beste yaparken ve canlı performans gerçekleştirirken teknolojinin kullanımı sizin için ne kadar önemli?

Ólafur Arnalds: Kendi müziğimi yazarken, bana ilham veren bir şey bulmaktan çok, uygun ruh haline girme meselesi önemli. Bence geçen zamanın farkına bile varmadan işlerin akarak gerçekleştiği durumlar, iyi şeylerin olduğu zamanlardır. İşbirliğine gerçekten değer veriyorum. Kimse yalnız değil ve ben, bana ilham veren insanlarla kendimi çevrelemeye çalışıyorum.

* * *

Teknoloji bir araç olarak harika. Ancak biliyoruz ki, tüm zamanların en iyi müziklerinden bazıları çok temel aletlerle yapıldı. Ben de günümüzde müzisyenlere sunulan baş döndürücü sayıda teçhizat ve yazılımlarda kaybolmamaya çalışıyorum ve kendime bazı sınırlar koymaya çalışıyorum. Sınırlama, yaratıcılığın geliştiği yerde.

Kendi kendine çalan piyanolar

Nazlı Toprak: Gramofon gibi eski müzikçalarları, örneğin 78 devirli taş plaklarla müzik dinlemeyi de sever misiniz?

Ólafur Arnalds: Biraz koleksiyoncu olduğumu itiraf etmeliyim. Eski cihazlar ile müzik dinlemeyi seviyorum. Bu cihazlara mobilya gibi davranılması beni rahatsız ediyor. Onlar ile müzik dinlenmeli ve onlar sevilmeli.

Nazlı Toprak: “Kendi kendine çalan piyanolar” fikri nasıl ortaya çıktı? Müziğiniz için Stratus yazılımını niçin geliştirdiniz?

Ólafur Arnalds: Stratus, re:member albümünün büyük bir parçası. Arkadaşım Halldór Eldjárn ile birlikte geliştirmek için iki yıl üzerinde çalıştık. Temelde, üçüncü bir piyanoda çaldıklarıma cevap veren ve otomatik çalan iki tane piyanoyu kontrol eden bir yazılım. Bir anlamda, caz müziğini doğaçlamak gibi. Ben bir şey çalıyorum, o piyanolar cevap veriyor ve çaldıkları şeylere bu sefer ben bir tepki veriyorum. Bunun üzerinde çalışmaya başladım çünkü yaratıcılık telaşı içinde sıkıştığımı ve müzik yazmaya yeni bir yaklaşıma ihtiyaç duyduğumu hissettim.

PSM Caz Festivali 2019 sayfası
PSM Caz Festivali 2019 yılına dair yayınladığımız içeriklerin tamamına erişmek için lütfen tıklayın.

Son albümü: re:member

Nazlı Toprak: re: member için nasıl hissediyorsunuz?

Ólafur Arnalds: Albümün bir süreç / proses gibi ses vermesini istedim: neşeli bir merak ve heyecan dolu. Tamamen "özgür" olma hissini arıyordum, bu benim sadece müzik yazma sürecinin derinliklerinde olduğumda hissettiğim bir şey. re:member üzerinde çalışmaya başladığımda hayatımın en kötü yazar tutukluluğu hali vardı. Stratus`u geliştirmek, beni gerçekten heyecanlandıran bir şeyi oluşturmak ve kafamı rahatlatmak için iyi bir yol oldu.

Nazlı Toprak: re:member albüm kapağı da teknolojiyle bağlantılı. Bunu siz “Gördüklerin duyduklarındır” olarak açıklıyorsunuz. Müzikseverler bu yeni albümde neler deneyimleyecek?

Ólafur Arnalds: Kapak resmi için FELD`deki arkadaşlarım, otomatik çalan piyanoları kontrol etmek için kullandığım midi dosyalarını kullanan, bir çeşit görsel tasarım üretici jeneratörü yaptı. Ancak Stratus`un içine yerleştirilmiş rastgelelik özelliği olduğu için ortaya çıkanın ne olacağını asla bilemeyiz. Parametreleri kontrol edebiliriz ama sonucu kontrol edemeyiz.

Nazlı Toprak: Turnenizin yanı sıra gelecek yıl için yeni parçalar, albümler için herhangi bir planınız var mı? Var ise, re:member ile bağlantılı mı olacak, yoksa tamamen farklı bir projeyle mi olacak?

Ólafur Arnalds: Bu yıl tamamen turne üzerine yoğunlaştım. Ama tabi bilinmez.

Canlı performansları

Nazlı Toprak: Teknoloji, albümünüzün çok önemli bir unsuru, peki bunu canlı şovlarınız için nasıl uyarladınız? Canlı performanslarınızın, albüm kayıtlarınızdan farkı sizin için nedir?

Ólafur Arnalds: Albüm kayıtlarının, sanki parçaların birer fotoğrafları gibi, çekildikleri bir an gibi olduklarını düşünüyorum. Parçaları canlı çaldığım zaman, evirilmeye devam ediyorlar, bir anlamda yaşıyorlar. İyi bir canlı şov için bunun gerekli olduğunu düşünüyorum.

Nazlı Toprak: Şu sıralarda Avrupa`da yoğun şekilde turnedesiniz, “olağanüstü” ışık şovlarınız hakkında pek çok yorum okuyorum. Gösterileriniz için devasa bir ışık tasarım ekibiyle mi çalışıyorsunuz?

Ólafur Arnalds: Ben ve iki ışık tasarımcım bu gösteri için yoğun çalıştık. Müzik gibi bu da sürekli gelişiyor ve içine sürükleyen bir ortam yaratıyor.

Nazlı Toprak: Diğer konserlerinizde olduğu gibi İstanbul`da da özel ışık gösterisi olacak mı? Türk müzikseverler canlı performansınızdan neler izleyecek?

Ólafur Arnalds: Kesinlikle güzel bir ışık gösterisi getireceğiz ve gösteriyi olabildiğince güzel hale getireceğiz! Ayrıca STRATUS piyanoları, yaylı çalgılar dörtlümü ve davulcumuzu da getiriyoruz.

İzlanda

Nazlı Toprak: İzlanda kültürü müziğinizi nasıl etkiler?

Ólafur Arnalds: Burası benim evim ve büyüdüğünüz yerden bir şey almamış olmanın imkânsız olduğunu düşünüyorum. Söylendiği gibi, bir mekân sadece bir mekan. Ama sana esas etkisi olan karşılaştığın insanlar.

Nazlı Toprak: İzlanda müzik dünyası bugün nasıl?

Ólafur Arnalds: Biraz değişti son zamanlarda. Bence İzlandalı müzisyenler, İzlandalılar için eskisinden daha fazla müzik yapmaya odaklanmış durumda. Burada hala arkadaşlarınızla çok yakın çalışabildiğiniz, gerçekten güzel bir kolektif ve işbirlikçi atmosfer bulunuyor.

Nazlı Toprak: Müzikten başka ilgi alanlarınız neler?

Ólafur Arnalds: Başka bir şey olduğundan pek emin değilim, güzel vegan yemeklerden hoşlanırım!

İstanbul

Nazlı Toprak: Sizleri tekrar İstanbul`da görmek için sabırsızlanıyoruz. Yine Hamam`a gider misiniz :)

Ólafur Arnalds: Kesinlikle. İstanbul dünyadaki en sevdiğim şehirlerden biri ve hamamlar en güzel yerlerinden biri.

Nazlı Toprak

Cazkolik.com / 13 Nisan 2019, Cumartesi


Konu veya sanatçıyla ilgili yayınlanmış benzer haberler

Black argo tarihi
[Sevin Okyay Arşivi] Dianne buraya, eller havaya!
Bir çırpıda bir sürü yeni albüm
Bu bölümde yayınlanmış önceki yazılar
» PSM Caz Festivali Özel; Nazlı Toprak-Ólafur Arnalds Röportajı: Ben ve iki ışık tasarımcım bu gösteri için çok yoğun çalıştık. » Özel Dosya: Caz piyanisti Ülkem Özsezen kendi çalışması öncesi Türk cazına dair önemli bir sorunun cevabını arıyor... » Cazın yaşayan efsanesi Pharoah Sanders hayatına dair öyle şeyler anlatıyor ki, inadına caz, inadına hayat diyesi geliyor insanın! » 28. Akbank Caz Festivali Özel: Hayatın kırılgan yanlarını anlatan adam Avishai Cohen son albümüyle festivale geliyor. » Yusuf Biton Yazdı: Dünyanın en iyi cazcılarıyla bir hafta boyunca lüks bir gemide gece gündüz beraber olduğunuzu düşünün. » Yiğit Köseoğlu Yazdı: sınır tanımayan cazcıların festivali; Kavkaz Caz Festivali`ne dair izlenimler, notlar ve fotoğraflar yayında. » 25. İstanbul Caz Festivali Özel: Festivalde üst düzey caz performanslarını usta isimlerin yeni albümünden dinleyeceğiz. » Zorlu PSM Caz Festivali Özel: Yakın dönem caz tarihi efsanesi Miroslav Vitous ile konseri öncesi Nazlı Toprak konuştu. » 20. yüzyıl bir büyük sanatçısını daha kaybetti. Sinema yönetmeni Milos Forman`da müziğin etkisi ya da Forman`ın müziğe etkisi. » Baharda aşk başkadır... Baharda herşey başkadır, caz da başkadır ve bu yüzden baharı müjdeleyen 10 caz şarkısını derledik ama kimi mutsuz. » Caz çağının önde gelen ismi, oyun ve roman yazarı James Baldwin`in 1960`larda İstanbul`da geçirdiği on yılın hikayesi. » Özel Haber: Türkiye`nin ilk caz festivali hangisi? Kaynaklar bizi 18-30 Mayıs 1982 Beyoğlu Dünya ve Fitaş sinemalarına geri götürüyor. » 24. İzmir Avrupa Caz Festivali 1-18 Mart arası Amerikalı starlar olmadan iyi caz konserleri dinlemenin formülünü verecek. » Caz müziğinin ve müzisyenin dinle ilişkisi? Dr. Jason Bivins nerdeyse hiç dokunulmamış ağır bir taşı yerinden kaldırdı. » Aynı anda iki şehri kapsayan Türkiye`nin yeni caz festivali XJAZZ Festival Berlin ve İstanbul`un ortak çabasının ürünü. » Caz Şubatı`ı konserlerinde caz tarihinin yaşayan efsanelerinden, 89 yaşındaki dev bir isim Lee Konitz`i izleyeceğiz. » Yılın ilk caz festivali Uluslararası Bursa Nilüfer Caz Tatili Festivali 29 Ocak akşamı başlıyor. » Akbank Sanat yeni yılın ilk etkinliğine başlıyor; Akbank Sanat Gitar Günleri`nde yerli & yabancı ustaları izleyeceğiz. » 19. Ankara Caz Festivali Özel: Festival vokal cazın önde gelen isimlerini Ankaralı cazseverlerle buluşturacak. » İş Sanat 2015-16 sezonunda sahnesinde cazın her biri ayrı özelliklere sahip büyük sanatçılarını ağırlayacak. » Son dönem yayınlanan yerli caz albümlerinde "İstanbul" ile ilgili besteler. » Dünyanın en köklü caz festivallerinden Newport Caz Festivali`ni yerinde izleyen Firuz Soyuer notlarını ve fotoğraflarını Cazkolik için derledi. » 22. İstanbul Caz Festivali Özel: European Jazz Club konserleri cazda farklı kültürlerve coğrafyalardan sanatçıları buluşturan derinlikli kesişim kümeleri yaratıyor. » Yeni sezonda Salon`un caz konserleri haritasını hazırladık. » Mayısta gerçekleşen New York Jazz Expo seminer ve konserlerini yerinde izleyen arkadaşımız Emine Dursun notlarını ve izlenimlerini Cazkolik için kaleme aldı. » Sketches of Ethiopia: Etiyopya`dan Batı Afrika`ya bir caz köprüsü; Mulatu Astatke. » Albüm söyleşileri & Caz Üzerine Konuşmalar serisinin ilk konuğu Eleven Short Stories albümüyle ülkemiz caz ve modern müziğin en dikkat çeken çalışmalarına imza atan isimlerden Erdem Helvacıoğlu. » 19. İstanbul Caz Festivali Özel "Festival Gazetesi" yayında... Efendim, mesele şu, istiyoruz ki 19. İstanbul Caz Festivali`ne kadar okurlarımızı festivale katılacak sanatçılarla ilgili güncel en son haberlerle bilgilendirelim ve bu haberleri bir yerde "Festival Gazetesi" adı altında toplayalım. İçinde bol bilgi de olsun, tatlı dedikodular da. » Jazz Times dergisi, Ocak 2011`de düzenlenen ECS (Consumer Electronics Show) fuarında cazseverleri, hatta odyofilleri mutlu edecek pek çok güzel haberi derledi... » Yeniden hayat bulan albümler... » Lester Young iki önemli albümünün orijinal baskılarıyla koleksiyonerleri adeta tahrik ediyor.
Bu içeriğe yapılan yorumlar
Bu içeriğe hiç yorum yapılmamış. İlk yorumu siz yapabilirsiniz!
Reklam İçin Bize Yazın Bizi Arayın
0 216 385 4912
Cazkolik Shop Yeni
Albüm Bülten Üyeliği
Bizi Takip
Edin
Cazkolik.com • Türkiye’nin Caz Takvimi • Günün Albümü • Günün Parçası • Günün Müzisyeni • “Jazz”lı Gündem • Albüm Eleştirileri • Cazkolik Röportajları • Yerli Caz Albümleri Arşivi • Yerli Caz Müzisyenleri Arşivi Cazkolik Yazarları:
• Ali Haluk İmeryüz • Arto Peştemalcıgil • Ayşe Tütüncü • Beliz Hazan • Burak Sülünbaz • Cenk Akyol • Cenk Erdem • Deniz Türkoğlu • Emre Kartarı • Güç Başar Gülle • Güzin Yalın
 
• Levent Öget • Leyla Diana Gücük • Murat Ali Oral • Murat Beşer • Okan Aydın • Salim Zaimoğlu • Sami Kısaoğlu • Sevin Okyay • Tunçel Gülsoy • Turgay Yalçın • Zekeriya Şen
Radyo Cazkolik Servisleri: • Radyo Cazkolik Programları • Radyo Cazkolik Playlistleri • CazFM.com (Online stream radio)
Cazkolik.com bir Feridun Ertaşkan Rek. ve Tas. Hiz. Ltd. Şti. hizmetidir. | İletişim için: cazkolik@cazkolik.com | info@cazkolik.com | Tel: 0 216 385 4912

“Jazz, insan ruhunun zaferinin sembolüdür.” Archie Shepp